Skip to content
Skip to content
baner

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zofii Niedziałkowskiej w Ostrołęce

Z Piątką po marzenia

  • Szkoła
    • O nas
    • Kontakt
    • Dyrekcja
    • Rada rodziców
    • Google G Suite
    • Aktywna Tablica
    • Laboratoria Przyszłości
    • RODO
  • Aktualności
    • Wpisy
    • Konkursy
    • Galeria
  • Sport
    • Aktualności
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dokumenty
  • Dokumenty
    • Statut
    • Regulaminy
    • Podręczniki
    • Wymagania edukacyjne
    • Plany i programy
    • Deklaracja dostępności
  • Strefa rodziców
    • Specjaliści
    • Stołówka
    • Biblioteka
    • Wolontariat
    • Zajęcia dodatkowe
    • Innowacje
    • Plan lekcji
    • Kalendarz
    • Terminy zebrań
  • Rekrutacja
  • Home
  • Dokumenty
  • Regulaminy
  • Regulamin Samorządu Uczniowskiego

Regulamin Samorządu Uczniowskiego

Administrator SP517.02.2023

Reg­u­lamin Samorzą­du Uczniowskiego
Szkoły Pod­sta­wowej nr 5 im. Zofii Niedzi­ałkowskiej
w Ostrołęce

Na pod­staw­ie ustawy o sys­temie oświaty z dnia 7 IX 1991 r. oraz statu­tu Szkoły Pod­sta­wowej nr 5 im. Zofii Niedzi­ałkowskiej w Ostrołęce
Reg­u­lamin zaw­iera:
1. Postanowienia ogólne.
2. Zada­nia Samorzą­du Uczniowskiego
3. Organy Samorzą­du Uczniowskiego.
4. Ordy­nację wybor­czą do Samorzą­du Uczniowskiego.
5. Dzi­ałal­ność gospo­dar­czą.
6. Opieku­na Samorzą­du Uczniowskiego.
7. Przepisy koń­cowe.

I. Postanowienia ogólne

1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybiera­nia i dzi­ała­nia organów samorzą­du określa reg­u­lamin Samorzą­du.
3. Reg­u­lamin samorzą­du nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
4. Samorząd może przed­staw­iać Radzie Ped­a­gog­icznej oraz dyrek­torowi wnios­ki i opinie we wszys­t­kich sprawach szkoły, szczegól­nie doty­czą­cych takich praw uczniów jak:
▪ pra­wo do zapoz­na­nia się z doku­men­ta­mi szkoły, z ich treś­cią i cela­mi,
▪ pra­wo do jawnej i umo­ty­wowanej oce­ny postępów w nauce i zachowa­niu,
▪ pra­wo do rozwi­ja­nia włas­nych zain­tere­sowań
▪ pra­wo do redagowa­nia i wydawa­nia gaze­ty szkol­nej,
▪ pra­wo wyboru nauczy­ciela będącego opiekunem samorzą­du.
5. Samorząd ma pra­wo do:
▪ real­i­zowa­nia włas­nych pomysłów z korzyś­cią dla szkoły,
▪ współdzi­ała­nia w orga­ni­zowa­niu imprez i wycieczek szkol­nych,
▪ uzyski­wa­nia infor­ma­cji o bieżącej dzi­ałal­noś­ci szkoły,
▪ posi­ada­nia włas­nych fun­duszy, które służą finan­sowa­niu jego dzi­ałal­noś­ci.
6. Opiekunowie Samorzą­du z ramienia Rady Ped­a­gog­icznej mają pra­wo veta w każdej pode­j­mowanej przez Samorząd i jego organy decyzji, jeżeli:
▪ jest sprzecz­na z obow­iązu­ją­cym w szkole prawem,
▪ nie jest zgod­na z przyję­ty­mi nor­ma­mi społeczny­mi,
▪ nie służy dobru uczniów,
▪ jest niez­god­na z prawa­mi ucz­nia.
7. Doku­men­tację Samorzą­du Uczniowskiego tworzą:
▪ Reg­u­lamin SU
▪ Zeszyt pro­tokołów
▪ Księ­ga ewidencji dochodów i wydatków
▪ Plany pra­cy
▪ Spra­woz­da­nia z dzi­ałal­noś­ci

II. Zada­nia samorzą­du

1. Czynne uczest­nicze­nie w życiu szkoły – współt­worze­nie obow­iązu­ją­cych zasad, współudzi­ał w real­iza­cji zadań szkoły.
2. Wdrażanie uczniów do samorząd­noś­ci oraz zachęce­nie do akty­wnego włącza­nia się w dzi­ałal­ność szkoły.
3. Orga­ni­zowanie dzi­ałal­noś­ci kul­tur­al­no-oświa­towej zgod­nie z potrze­ba­mi uczniów i możli­woś­ci­a­mi szkoły.
4. Przed­staw­ian­ie dyrek­torowi i Radzie Ped­a­gog­icznej wniosków i opinii doty­czą­cych praw ucz­nia.
5. Współpra­ca z Rzecznikiem Praw Ucz­nia.
6. Orga­ni­zowanie pomo­cy dla uczniów będą­cych w trud­nej sytu­acji losowej lub mają­cych trud­noś­ci w nauce.

III. Organy Samorzą­du Uczniowskiego.

1. Organa­mi Samorzą­du są:
a. Opiekunowie SU.
b. Rzecznik Praw Ucz­nia
c. Zarząd Samorzą­du
d. Przed­staw­iciele klas (gospo­darze klas)
e. Sekc­je stałe i doraźne.
f. Poczet Sztan­darowy.
2. Kadenc­ja Zarzą­du Samorzą­du trwa 1 rok.
A. Prze­wod­niczą­cy Samorzą­du Uczniowskiego
1. Prze­wod­niczą­cy Samorzą­du jest głównym reprezen­tan­tem ogółu uczniów.
a. reprezen­tu­je uczniów Szkoły Pod­sta­wowej wobec Rady Ped­a­gog­icznej i Rady Rodz­iców oraz poza szkołą;
b. czuwa nad real­iza­cją zadań przyję­tych przez SU;
c. orga­nizu­je współdzi­ałanie Samorzą­du Uczniowskiego z samorzą­da­mi kla­sowy­mi;
d. współpracu­je z samorzą­da­mi innych szkół;
e. może prze­wod­niczyć uroczys­toś­ciom młodzieżowym w szkole.
2. Prze­wod­niczącego Samorzą­du Uczniowskiego może odwołać Zarząd Samorzą­du lub zebranie przed­staw­icieli klas przy 2/3 wszys­t­kich głosów. W przy­pad­ku rażącego narusza­nia reg­u­laminu lub nag­min­nego uchy­bia­nia od obow­iązków prze­wod­niczącego mogą odwołać
Opiekunowie SU oraz Dyrek­tor Szkoły.
B. Zarząd Samorzą­du Uczniowskiego
1. Zarząd Samorzą­du skła­da się z 10 lub 11 osób:
● prze­wod­niczą­cy (1 lub 2)
● zastęp­ca prze­wod­niczącego
● skarb­nik
● sekre­tarz
● prze­wod­niczą­cy sekcji rozry­wkowej
● prze­wod­niczą­cy sekcji deko­ra­cyjnej
● redak­tor naczel­ny gazet­ki szkol­nej
● trzech członków.
2. Zebra­nia Zarzą­du zwołu­ją Opiekunowie SU w zależnoś­ci od potrzeb.
3. Uch­wały, opinie i wnios­ki zapada­ją zwykłą więk­szoś­cią głosów, w głosowa­niu tajnym lub jawnym, przy obec­noś­ci co najm­niej połowy jej członków oraz opieku­na.
4. Zarząd Samorzą­du Uczniowskiego pod kierunk­iem Opiekunów SU:
a. opra­cowu­je i przed­staw­ia pro­jekt pro­gra­mu prac Samorzą­du.
b. ma pra­wo orga­ni­zowa­nia ref­er­en­dum w sprawach ważnych dla szkoły (w porozu­mie­niu z dyrek­torem szkoły).
c. czuwa nad ter­mi­nową real­iza­cją planu pra­cy
d. poma­ga w przy­go­towa­niu i prze­biegu imprez i uroczys­toś­ci szkol­nych
e. wys­tępu­je z wnioska­mi do dyrek­to­ra szkoły, Rady Ped­a­gog­icznej w ramach swoich kom­pe­tencji.
C. Zebranie przed­staw­icieli klas.
1. Każ­da z klas wyła­nia swo­jego przed­staw­iciela w oso­bie gospo­darza, który reprezen­tu­je
klasę na zebra­niu przed­staw­icieli klas.
2. Zebranie przed­staw­icieli klas zwołu­je Opiekun Samorzą­du Uczniowskiego wraz z Zarzą­dem SU.
3. Ter­min zebra­nia przed­staw­icieli klas jest ogłaszany zain­tere­sowanym na tydzień przed
zebraniem.
4. Zebranie przed­staw­icieli klas pode­j­mu­je decyz­je w formie opinii i wniosków. Decyz­je
zapada­ją zwykłą więk­szoś­cią głosów.
5. Z zebrań Samorzą­du Uczniowskiego i przed­staw­icieli klas sporządza się pro­tokoły.
6. Do kom­pe­tencji zebra­nia przed­staw­icieli klas należy:
a. przyj­mowanie spra­woz­dań z dzi­ałal­noś­ci samorzą­du, wyrażanie swo­jej opinii o pra­cy samorzą­du, prze­wod­niczącego i komisji.
b. uch­walanie popraw­ki do Reg­u­laminu Samorzą­du Uczniowskiego.
c. opin­iowanie i wnioskowanie do Statu­tu Szkoły.
D. Sekc­je stałe i doraźne.
1. W Samorządzie ist­nieją sekc­je stałe, dzi­ała­jące całą kadencję oraz sekc­je doraźne, powoły­wane przez Opiekunów SU i Prze­wod­niczącego Samorzą­du Uczniowskiego w ściśle określonym celu.
2. Prze­wod­niczą­cy sekcji wchodzi w skład Zarzą­du Samorzą­du Uczniowskiego.
Prze­wod­niczącego i członków poszczegól­nych sekcji wybiera nauczy­ciel pełnią­cy funkcję opieku­na tej sekcji.
E. Poczet Sztan­darowy.
1. Poczet Sztan­darowy jest organem reprezen­ta­cyjnym Szkoły Pod­sta­wowej nr 5 im. Zofii Niedzi­ałkowskiej w Ostrołęce. W Pocz­cie Sztan­darowym może uczest­niczyć każdy, kto jest sum­i­en­nym i wzorowym uczniem.
2. Na początku roku szkol­nego (X‑XI) wybier­any jest nowy skład Pocz­tu Sztan­darowego.
Wyboru dokonu­ją:
▪ Opiekunowie Pocz­tu Sztan­darowego
▪ Opiekunowie Samorzą­du Uczniowskiego
▪ Wicedyrek­tor szkoły.
3. W szkole mogą być powołane trzy składy Pocz­tu Sztan­darowego.

IV. Ordy­nac­ja Wybor­cza do Samorzą­du Uczniowskiego.

1. Wybo­ry przeprowadza komis­ja wybor­cza składa­ją­ca się z :
a. Opieku­na Samorzą­du Uczniowskiego
b. Opiekunów sekcji
c. Rzeczni­ka Praw Ucz­nia
d. Trzech przed­staw­icieli uczniów.
2. Do obow­iązków komisji wybor­czej należy:
a. przyję­cie zgłoszeń od kandy­datów,
b. przy­go­towanie wyborów,
c. przeprowadze­nie wyborów,
d. przyj­mowanie i roz­pa­try­wanie skarg,
e. sporządze­nie pro­tokołu,
f. ogłosze­nie wyników wyborów.
3. W wyb­o­rach mogą wziąć udzi­ał wszyscy uczniowie szkoły.
4. Głosowanie jest dobrowolne.
5. Datę wyborów usta­la Opiekun SU w porozu­mie­niu z Dyrek­torem szkoły – najpóźniej do październi­ka danego roku szkol­nego.
6. W wyb­o­rach kandy­dować może każdy uczeń, który sum­i­en­nie uczęszcza do szkoły i nie spraw­ia kłopotów wychowaw­czych.
7. Kandy­datu­ry (wraz z krótką charak­terystyką) powin­ny być zgłos­zone na piśmie do Opieku­na SU w ter­minie do 7 dni przed datą wyborów. Kandy­datu­ry opini­u­je wychowaw­ca klasy.
8. Kandy­daci powin­ni zebrać 20 pod­pisów osób popier­a­ją­cych ich zgłosze­nie spośród uczniów oraz pod­pisy 3 nauczy­cieli.
9. Kandy­dat powinien wziąć udzi­ał w kam­panii wybor­czej.
10. Kam­pa­nia wybor­cza poprzez plaka­towanie, ulot­ki, debaty trwa od chwili rozpoczę­cia roku szkol­nego do dnia poprzedza­jącego wybo­ry.
11. Pod­czas kam­panii wybor­czej obow­iązu­ją zasady „fair play”; wol­no prowadz­ić kam­panię na rzecz swo­jego kandy­da­ta, a nie prze­ci­wko innemu kandyda­towi.
12. Nazwiska na kar­tach wybor­czych umieszc­zone są alfa­bety­cznie, obok każdego nazwiska zna­j­du­je się sym­bol klasy, do której kandy­dat uczęszcza.
13. Gło­su­ją­cy odbiera kartę, potwierdza­jąc to włas­nym pod­pisem.
14. Kar­ty wrzu­cane są do urny wybor­czej.
15. Gło­su­ją­cy odd­a­je głos na tego kandy­da­ta, przy którym postaw­ił znak X
16. W przy­pad­ku odd­a­nia gło­su na więcej niż 1 kandy­da­ta głos pozosta­je nieważny.
17. Ośmiu kandy­datów, którzy uzyskali najwięk­szą liczbę głosów, tworzy Zarząd SU (Prze­wod­niczą­cym zosta­je kandy­dat, który otrzy­mał najwięk­szą liczbę głosów; zastępcą, sekre­tarzem i skarb­nikiem – kole­jni).
18. Kandy­daci — za obus­tron­ną zgodą- mogą zamienić się funkc­ja­mi. Zmi­ana może być doko­nana tylko w ciągu dwóch dni po wyb­o­rach.
19. W przy­pad­ku niekom­pe­tencji (tj. dzi­ała­nia na szkodę szkoły, nieprzestrze­ga­nia reg­u­laminu szkoły) człon­ka Zarzą­du SU pozostali członkowie wraz z Opiekunem SU mają pra­wo odwołać go z tej funkcji.
20. Wszys­tkie kwest­ie sporne związane z prze­biegiem wyborów, a nieopisane w ordy­nacji wybor­czej rozstrzy­ga Dyrek­tor szkoły.

V. Dzi­ałal­ność gospo­dar­cza Samorzą­du Uczniowskiego.

1. Samorząd Uczniows­ki może uzyski­wać dochody
▪ ze sprzedaży biletów wstępu na dyskote­ki szkolne,
▪ z orga­ni­zowanych zbiórek, loterii fan­towych, sprzedaży gazet­ki szkol­nej, gadżetów, włas­nych wyrobów itp.
▪ ze sprzedaży surow­ców wtórnych,
▪ ze środ­ków przekazy­wanych przez spon­sorów,
▪ z innych źródeł.
2. Finanse SU prowadzą opiekunowie samorzą­du. Wszelkie oper­ac­je finan­sowe ewidencjonowane są w księdze przy­chodów i roz­chodów prowad­zonej przez skarb­ni­ka. Środ­ki prze­chowywane są sekre­taria­cie szkoły.

VI. Opiekun Samorzą­du Uczniowskiego.

1. Funkcję Opieku­na Samorzą­du Uczniowskiego powierza Dyrek­tor Szkoły 2 nauczy­cielom wybranym przez uczniów.
▪ Wychowaw­cy klas na godz­i­nach wychowaw­czych w wyz­nac­zonym ter­minie (w czer­w­cu) przeprowadza­ją demokraty­czne, tajne wybo­ry mające na celu wyłonie­nie trzech propozy­cji kandy­datów na opieku­na SU. Każdy uczeń wpisu­je dwa nazwiska nauczy­cieli. Wychowaw­ca przekazu­je wyni­ki wicedyrek­torowi szkoły w formie pro­tokołu z przeprowad­zonych wyborów wraz z liczbą głosów na danego kandy­da­ta. Następ­nie zwołu­je się zebranie Zarzą­du SU, pod­czas którego w obec­noś­ci Rzeczni­ka Praw Ucz­nia młodzież zlicza głosy. Wyła­nia się 2 kandy­datów z najwięk­szą iloś­cią głosów. Pro­tokół z zebra­nia zosta­je przekazany Dyrekcji Szkoły.
2. Opiekunem Samorzą­du może być każdy nauczy­ciel uczą­cy w szkole.
3. Kadenc­ja opieku­na trwa 3 lata.
4. Do zadań Opieku­na SU należy:
▪ Czuwanie nad całok­sz­tałtem prac Samorzą­du.
▪ Odpowiedzial­ność za doku­men­tację rozliczeń finan­sowych.
▪ Pośred­nicze­nie wraz z Rzecznikiem Praw Ucz­nia w rozstrzy­ga­niu kon­flik­tów między ucz­ni­a­mi, zapo­b­ie­ganie kon­flik­tom między ucz­ni­a­mi a nauczy­cielem.
▪ W imie­niu Dyrek­to­ra nad­zoru­je zgod­ność dzi­ałal­noś­ci Samorzą­du Uczniowskiego z prawem oświa­towym.
6. Opiekun może z uza­sad­nionych przy­czyn podać się do dymisji.
7. Opiekun Samorzą­du może zostać odwołany przez Dyrek­to­ra szkoły na wniosek Zarzą­du Samorzą­du, rodz­iców, członków Rady Ped­a­gog­icznej, dyrekcji.

VII. Przepisy koń­cowe.

1. Sprawy wyma­ga­jące współdzi­ała­nia dyrek­to­ra, Rady Ped­a­gog­icznej z Samorzą­dem Uczniowskim powin­ny być roz­pa­try­wane przy udziale wszys­t­kich zain­tere­sowanych stron.
2. Uczniowie w spraw­ie praw uczniows­kich zwraca­ją do Rzeczni­ka Praw Ucz­nia, opiekunów SU, wicedyrek­torów i dyrek­to­ra szkoły.
3. Reg­u­lamin Samorzą­du przy­go­towu­ją opiekunowie i Zarząd SU, a uch­wala Rada Ped­a­gog­icz­na.
4. Reg­u­lamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia.

Nawigacja wpisu

Previous: Regulamin świetlicy
Next: Zasady korzystania z telefonów komórkowych

Related Posts

eLegitymacja — informacja

23.09.2024 Administrator SP5

Regulamin korzystania z podręczników

20.09.202420.09.2024 Administrator SP5

Dokumenty — świetlica szkolna

19.08.2024 Administrator SP5
Plan lekcji
Stołówka
Galeria
Przyjaciele "Piątki"
Deklaracja dostęności
Image
Image

 

Szkoła Pod­sta­wowa nr 5 im. Zofii Niedzi­ałkowskiej w Ostrołęce,
ul. gen. Józe­fa Hallera 12
07–410 Ostrołę­ka
sekretariat@sp5.ostroleka.edu.pl
0–29 764 45 40

 

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zofii Niedziałkowskiej w Ostrołęce | Theme: BlockWP by Candid Themes.
Strona wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka) jedynie w celach statystycznych (anonimowych). Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. akceptuję
polityka prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT