„Aktywna Tablica”
Rządowy Program Rozwijania Szkolnej Infrastruktury (2022)
Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli została zawiązana 09 stycznia 2023 r. Członkami sieci są trzy ostrołęckie szkoły podstawowe realizujące Rządowy Program „Aktywna Tablica”.
Międzyszkolną Sieć tworzą:
- Szkoła Podstawowa nr 5 w Ostrołęce
- Szkoła Podstawowa nr 4 w Ostrołęce
- Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. ks. Jana Twardowskiego w Ostrołęce
Koordynatorzy działań w zakresie zastosowania TIK w ramach rządowego programu Aktywna Tablica:
- Adrian Matłach SP nr 5
- mgr Krzysztof Budny SP nr 4
- mgr Michał Gawek SOS‑W
Terminarz spotkań koordynatorów szkół współpracujących w ramach sieci:
- 11.2022 r. godz. 15.00 SOS‑W
- 12.2022 r. godz. 15.00 SP nr 4
- 01.2023 r. godz. 15:00 SP nr 5
- 03.2023 r. godz. 15.00 SOS‑W
- 04.2023 r. godz. 15:00 SP nr 5
- 05.2023 r. godz. 15.00 SP nr 4
Tematyka spotkań:
Omówienie postępów w realizacji programu rządowego „Aktywna tablica”.
Omówienie sprawozdania podsumowującego realizację projektu „Aktywna tablica”
Wymiana doświadczeń i dzielenie się spostrzeżeniami na temat realizacji projektu.
Omówienie wpływu zastosowania TIK w szkołach na pracę nauczycieli i uczniów.
Omówienie spostrzeżeń z udziału nauczycieli w lekcjach otwartych organizowanych w ramach współpracy ostrołęckiej sieci szkół wykorzystujących TIK w nauczaniu.
Nauczycielski Zespół Samokształceniowy przy SP nr 5 w Ostrołęce:
Dorota Bastek
Edyta Łukasiewicz
Jolanta Romanik
Agnieszka Kornaga-Bałdyga
Danuta Srebrna
Agnieszka Świtaj
Monika Janczewska
Marta Kobyłecka
Anna Kiernozek
Funkcje wykorzystywane na lekcjach:
Laptopy wyposażone w metodyczne profesjonalne oprogramowanie multimedialne zakupione w ramach programu Aktywna Tablica znajdują się w 5 gabinetach specjalistów szkolnych.
Programy, z jakich korzystają uczniowie ze SPE oraz nauczyciele, to:
- Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (w tym: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD – Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią:
- Program Matematyka 1 mTalent
- Eduterapeutica Lux Dysleksja
- Eduterapeutica SPE 1–3
- Eduteraputica SPE 4–8
- mTalen Potrafię. Obszar polonistyczny
- mTalent Potrafię. Obszar metamatyczny
- Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem:
- mTalent Autyzm Mowa czynna od słowa do zdania + mTalent Autyzm Mowa w kontekście społecznym cz. 2
- mTalent Percepcja wzrokowo-słuchowa. Pakiet Ekstert
- mTalent Autyzm
- mTalen Percepcja słuchowa. Pakiet ekspert
- Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w cz. IV w pkt 1 do 4 z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej
- mTalent Zajęcia logopedyczne dla młodzeiży
- Eduterapeutica Lux Logopedia rozszerzona.
- Probemy wychowawcze — pakiet
Profesjonalne programy multimedialne wykorzystywane są podczas pracy indywidualnej jak i grupowej w trakcie zajęć obowiązkowych i dodatkowych, w których uczestniczą uczniowie z SPE, w tym z niepełnosprawnościami.
Programy zawierają ćwiczenia interaktywne wspomagające rozwijanie sprawności komunikacyjnej, pomagają jak rozpoznać problemy emocjonalne u uczniów, służą do rozwijania umiejętności klasyfikowania, ćwiczenia percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz koncentracji uwagi. Służą również do nawiązania dobrych relacji i komunikacji między nauczycielem a uczniem z ASD, ułatwiają pokonanie dystansu fizycznego i pomagają w rozwijaniu kompetencji społecznych u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wspierają również uczniów w zrozumieniu trudnych dla nich zagadnień oraz nabywaniu sprawności w zakresie liczenia i myślenia matematycznego. Programy te służą indywidualizacji pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. W sposób atrakcyjny i mądry wspierają profilaktykę i terapię w wielu obszarach. Kształtują umiejętności kluczowe, rozwijają emocjonalne i społeczne sfery rozwoju dziecka. Mobilizują do podejmowania działań mających na celu pokonywanie trudności. Budują motywację oraz wiarę we własne siły i możliwości. Rozwijają zainteresowania i pogłębia mocne strony osobowości uczniów. Ułatwiają nawiązywanie przyjaznych relacji, dostarczają pozytywnych emocji i wzmocnień.
Programy wspierają wszechstronny rozwój dziecka. Ćwiczenia opracowane dla uczniów aktywizują do aktywności ruchowych i do nauki. Oswajają dzieci z narzędziami multimedialnymi.
Dzięki wykorzystaniu tych programów zajęcia stały się bardziej atrakcyjne i łatwiej przyswajalne. Programy wykorzystywane są podczas zajęć lekcyjnych:
– funkcjonowanie osobiste i społeczne,
– zajęcia rozwijające komunikację,
– zajęcia rozwijające kreatywność,
oraz dodatkowych:
– rewalidacja,
– terapia logopedyczna,
– terapia behawioralna.
Zastosowanie programów komputerowych spełnia wiele funkcji dydaktycznych. Do najważniejszych zaliczyć można funkcję aktywizująco-motywacyjną – komputer wyzwala aktywność ucznia oraz mobilizuje go w działaniu. Praca na komputerze i specjalistyczne ćwiczenia wykorzystywane podczas zajęć usprawniają percepcję wzrokową, pełnią funkcję ćwiczeniową i terapeutyczną – dzieci samodzielnie, (lecz pod czujnym okiem nauczyciela terapeuty) wykonują proponowane zadania, co prowadzi do zniwelowania deficytów w ćwiczonym zakresie. Programy pozwalają na osiąganie zamierzonych celów dydaktycznych i terapeutycznych podczas swoistej „naukowej zabawy”.
Zakup laptopów oraz specjalistycznego oprogramowania pozwoli nauczycielom na prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technik i metod uczenia się na odległość w razie takiej potrzeby.
W dn. 03.03.2023 r., 06.03.2023 r. i 09.03.2023 r. odbyły się 3 spotkania otwarte dla nauczycieli dotyczące obsługi laptopów wyposażonych w metodyczne profesjonalne oprogramowanie multimedialne w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.
Zagadnienia omówione w ramach szkolenia:
Ogólne informacje nt. laptopów wyposażonych w metodyczne profesjonalne oprogramowanie multimedialne.
Programy, z jakich korzystają uczniowie ze SPE oraz nauczyciele.
Zapoznanie z programami dydaktycznymi wykorzystywanymi podczas zajęć lekcyjnych.
Praca z komputerem podłączonym do monitora interaktywnego.
Zorganizowane zostały 4 lekcje otwarte w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli z wykorzystaniem TIK:
SP4 – 03.03.2023 r.
Prowadzący – p. Izabela Pogorzelska, terapia behawioralna
Temat lekcji – Usprawnianie percepcji wzrokowej. Ćwiczenie orientacji przestrzennej
SP5 – 06.03.2023 r.
Prowadzący – p. Edyta Łukasiewicz, zajęcia logopedyczne
Temat lekcji – Wesołe dźwięki- doskonalenie percepcji słuchowej za pomocą TIK z wykorzystaniem pomocy mTalent (Konspekt zajęć E Łukasiewicz)
SP5 – 13.03.2023 r.
Prowadząca – p. Jolanta Romanik, zajęcia rewalidacyjne
Temat – Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej (Konspekt zajęć J Romanik)
SP4 – 14.03.2023 r.
Prowadząca – p. Katarzyna Bodak, terapia behawioralna
Temat – Uważnie słucham – usprawnianie percepcji słuchowej
„Aktywna Tablica”
Rządowy Program Rozwijania Szkolnej Infrastruktury (2019)
Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli została zawiązana 07 stycznia 2019 r. Członkami sieci są dwie ostrołęckie szkoły podstawowe realizujące Rządowy Program „Aktywna Tablica”.
Międzyszkolną Sieć tworzą:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Ostrołęce
Szkoła Podstawowa nr 5 w Ostrołęce
Koordynatorzy działań w zakresie zastosowania TIK w ramach rządowego programu Aktywna Tablica:
– Krzysztof Budny SP nr 4
– Adrian Matłach SP nr 5
Terminarz spotkań koordynatorów szkół współpracujących w ramach sieci:
31.10.2018 r. godz. 14.30 SP nr 5
10.12.2018 r. godz. 14.30 SP nr 5
01.03.2019 r. godz. 14.30 SP nr 4
22.05.2019 r. godz. 11.00 SP nr 4
Tematyka spotkań:
Omówienie postępów w realizacji programu rządowego „Aktywna tablica”.
Omówienie sprawozdania podsumowującego realizację projektu „Aktywna tablica”
Wymiana doświadczeń i dzielenie się spostrzeżeniami na temat realizacji projektu.
Omówienie wpływu zastosowania TIK w szkołach na pracę nauczycieli i uczniów.
Omówienie spostrzeżeń z u działu nauczycieli w lekcjach otwartych organizowanych w ramach współpracy ostrołęckiej sieci szkół wykorzystujących TIK w nauczaniu.
Nauczycielski Zespół Samokształceniowy przy SP nr 5 w Ostrołęce:
Monitor interaktywny
Rusłata Tkaczuk — j. angielski
Elżbieta Ossowska — e. wczesnoszkolna
Elżbieta Staśkiewicz — informatyka
Jolanta Nowicka — biologia
Funkcje wykorzystywane na lekcjach:
Monitor interaktywny jest zamontowany w klasopracowni 24. Wykorzystywany jest podczas lekcji j. niemieckiego oraz angielskiego. Na lekcjach wykorzystywany jest do projekcji filmów (Youtube, Netflix). Nauczyciele używają go również, gdy pracują na z lekcji z Multibookiem. Podczas zajęć pomocny jest także, gdy korzystamy z różnych programów interaktywnych(Quizziz, Kahoot, Learningapps). Aby podać uczniom notatki wykorzystuje się program Libre OFFiCE.
Monitor interaktywny zamontowany w klasopracowni numer 4 wykorzystywany jest podczas lekcji z edukacji wczesnoszkolnej, języka angielskiego oraz religii. Podczas lekcji są wyświetlane filmy, piosenki (YouTube). Nauczyciele pracują również w oparciu o multibooki (gry dydaktyczne, plansze interaktywne). W czasie lekcji pomocny jest podczas korzystania ze stron interaktywnych: www.matzoo.pl, www.matmag.pl, www.pisupisu, www.lulek.pl, www.ortografka.pl, www.krokotak.pl, Kahoot, Lesrningapps). Notatki zapisujemy na tablicy (po zmianie trybu).
W dn. 04.03.2018 r., 06.03.2019 r. i 08.03.2019 r. odbyły się 3 spotkania otwarte dla nauczycieli dotyczące obsługi monitora interaktywnego w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.
Zagadnienia omówione w ramach szkolenia:
Ogólne informacje nt. pracy z monitorem interaktywnym.
Zapoznanie z programami dydaktycznymi wykorzystywanymi podczas zajęć lekcyjnych.
Jak pracować z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela na Pen Drive.
Praca z komputerem podłączonym do monitora interaktywnego.
Praca z przeglądarką Internet zainstalowaną fabryczne na monitorze interaktywnym.
Zorganizowane zostały cztery lekcje otwarte w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli z wykorzystaniem TIK:
SP4 – 12.02.2019 r.
Prowadzący – p. Barbara Szczubełek, edukacja wczesnoszkolna
Temat lekcji – W leśnej pasiece
SP5 – 26.02.2019 r.
Prowadzący – p. Elżbieta Ossowska, edukacja wczesnoszkolna
Temat lekcji – Literowe zagadki
SP4 – 12.03.2019 r.
Prowadząca – p. Aneta Pogorzelska, język angielski
Temat – There is a lake and a field. Opisywanie krajobrazu przy użyciu struktury there is/there are
SP5 – 26.03.2019 r.
Prowadzący – Rusłana Tkaczuk, język angielski
Temat lekcji – Describing symptoms, giving advice. Opisywanie objawów, udzielanie rad- ćwiczenia w mówieniu